torsdag 4 oktober 2007

Coolt möte i loungen

Jag vet inte vad det är för processer och inre sammanbrott man går igenom här och nu. Vissa förpliktelser och erfarenheter, som jag trodde var tryggt inkarvade i ryggmärgen, verkar helt ha eroderat. Som det här med att månadsslut betyder dags att betala räkningar. Cable- och interneträkningen hade jag glömt. Och lagom lustigt var det när Mr Kortbyxa undrade where the heck the check was gonna come?
Man får ta och skärpa sig.

Fler som är trötta.

Jag har fått mitt social security-nummer i alla fall. Nu kan jag betala skatt. Äntligen.

Varje onsdag är d
et Knight Forums (med närvaroplikt) i vår lounge som har surrande lysrör, heltäckningsmatta och plommonfärgade lädersoffor à la 1982. Skumma snittar sköljs ned med diet coke under diskussioner kring givna teman, som ibland är trista och förutsägbara (= journalistiken och framtiden) eller alldeles... fascinerande. Som igår, när den extremt sympatiske och spännande Abbas Milani hälsade på. Han är forskare vid Hoover Institution och director of Iranian Studies at Stanford. Han satt före revolutionen i fängelse med sedermera ex-presidenten Rafsanjani (och deras respektive bröder pluggade och bodde ihop – i Kalifornien, förstås – en gång för länge sedan). Abbas har skällt ut Fox News i deras nyhetsstudio – i direktsändning – och skrivit flera böcker, bland andra bästsäljaren The Persian Sphinx.

Först var det svårt att slita sin äckelfascinerade blick från hans skadade fot, strategiskt placerad på ett litet bord framför honom och med långa nålar som stack ut ur tårna. Men sedan började han prata, och då var man fast. Abbas gav en kort bakgrund till fenomenet Ahmadinejad – nuvarande presidenten – och kom så småningom in på hur Ahmadinejads troliga fall (eftersom han gjort bort sig på hemmapan) paradoxalt nog kan öka risken för ett USA-anfall; Ahmadinejad kör det klassiska tricket, även använt av inte minst Bush, att vinna hemmamassorna genom att kaxa sig på den internationella arenan. ”Hade ni frågat mig för fyra månader sedan om USA skulle anfalla Iran, skulle jag ha sagt ’inte en chans’. Nu är jag inte lika säker.”
Abbas Milani – awesome snubbe.

Iran har nyligen provocerat genom riktiga close encounters med USA:s militärflyg och genom att oupptäckta smyga sig alldeles intill ett pansarfartyg. Scary stuff!

Kvinnor som begår äktenskapsbrott i protest mot sittande regering och statssanktionerade könsbyten (eftersom det anses vara ett sätt att minska antalet homosexuella) har man i och för sig hört om förut, men det var ändå intressant att få veta mer om livet som vanlig människa i Iran.

Två lyxiga och spännande timmar fick vi med Abbas Milani. Och än en gång kommer jag på mig själv med att tänka att det här stipendiet är som Muhammed och berget. Fast här är det verkligen berget som kommer till Muhammed, over and over again.

Och nu ett tragiskt meddelande till alla Olzonfans. Olzon kan inte komma i dag: han är trött, han har fått för mycket health insurance-information (visste ni förresten att det kostar 5 000 dollar om dagen om man blir inlagd på sjukhus och inte är försäkrad?). Dessutom måste han foka på sin creative writing-läxa. Och så måste han ladda inför helgen, för då ska vi gå på Gillian Welch, Steve Earle och en miljon andra kändisar som uppträder på
Stjärnspäckat. Gratis. Och vi ska dit!

en gratisfestival i San Francisco. Olzon hälsar att han återkommer när han hämtat sig från den.

1 kommentar:

Jesper sa...

Hoppas ett par iranska bluegrassband är med på festivalen!