torsdag 20 september 2007

Adiós, Stanford!

Buzzet bland de internationella fellowsarna handlar om att drömma på engelska. Det är målsättningen; tesen är att sådana drömmar kan ses som kvitton på att det händer något med språkinlärningen. Jag drömmer inte på engelska. Eller också gör jag det. Jag vet inte eftersom jag aldrig minns mina drömmar.
Förståelsen är det i alla fall inga problem med. Lyssna och läsa går finfint. Själva talet är svårare att beygsätta, det är mer ups and downs på den fronten. Det är också svårt att förutse bra och dåliga dagar. Har det med udda veckor att skaffa? Omedvetena förväntningar? I regel kan man i alla fall räkna med ett uttals-acceptabelt och någorlunda stakningsglest prat mellan frukost och cirka klockan 3 p.m. Därefter går det utför. Kanske beror det på att jag så dags fått mjölksyra i i tunga och mun som tvingats aktivera helt ovana uppsättningar talmuskler. Och det är då, när mjölksyran slår till, som jag börjar låta som Laila Freivalds och Muppetkockens gemensamma avkomma, om de hade haft någon.

Samtidigt är man skoningslöst utsatt för
ett inflöde av språkinformation. Det är en oupphörlig lavin av nya ord och uttryck som borrar sig in i skallen, utan att man kan göra mycket åt den saken:

"Let´s get down to the nitty-gritty", eller "cut to the chase" (=till saken), "terms of notice" (=uppsägningstid), "honor your commitment" (=håll vad du lovat), " brown bag seminar" (=möte, medtag egen lunch), "don´t pull any punches" (=låt inget stoppa dig), "she hit it out of the ballpark" (=hon gjorde ett fantastiskt jobb).

"Cool", däremot, är en generationsmarkör
(=Levis 501, anti-agingkräm och tonsur) – så, beware! "How´re ya doin?" bör i stället kontras med "hyper" som förstås betyder "bra". Man mår alltid bra när någon frågar. Allt annat är out of the fråga. "Awesome!" är dock fortfarande, tyvärr, gångbart.

Det nog först i dag, efter två veckors information, som det på riktigt börjat gå upp för mig och Anders vilket jävla megafantastiskt stället vi hamnat på. Allt annat hittills har nog bara varit blueprints av vad andra

Awesome place.

tutat i oss. Nu har det liksom sjunkit in och tagit oss besittning; det faktum att Stanford är... hyper awesome.

Spiken i den kistan,
om man får använda den negativa metaforen för nåt som egentligen är underbart (är så overloaded och trött att jag inte kommer på nåt annat) kan ha varit upplevelsen i dag av Freeman Spogli Institute – ett av hur många affiliated research centers som helst, med en ogreppbar mängd underavdelningar med bokstavskombinationer till namn som är omöjliga att minnas, och till vilka en koma-triggande mängd
spännande, viktiga och underhållande forskare samt major-impact-on-political-policies-worldwide-projekt är knutna och Condoleezza Rice och Don Rumsfeld och en marockansk prins och... jag klarar snart inte mer... Hajper, liksom.

Så vi skiter i den här awesome OS-byn nu. Vi drar.
Över helgen, i alla fall. Olzon har hyrt bil. Vi ska bara lära oss

See y'all!

trafikreglerna först (att man får svänga höger vid rött vet vi redan). Troligen kör vi norrut; det blev inga thunderstorms i dag men väderprognoserna insisterar på att de kommer – söderifrån. Så Malibu och Santa Monica får vänta.


Jajamensan det gör vi, sticker alltså. Ska bli skönt. Det blev en hel del för många bokstavskombinationer även för min del (Olzon). Tänker inte blogga i kväll - känner att jag inte har något att säga, dessutom ska jag faktiskt köra bil i morgon. Mors!


7 kommentarer:

Erika sa...

Nu när ni äntligen har bil, kolla här vad jag just läste om: Sarah Winchester, änka till vapensmeden vars gevär de vita använde för att meja ner indianerna, fick höra att rödskinnens andar skulle kasta sig över henne, så fort hon byggt klart sitt hus.
Det växte och växte. 160 rum på två hektar. Monsterkåken ska fortfarande ligga kvar, "i hjärtat av Silicon Valley".

Olzon&Schultz sa...

Alltså, det finns så mycket att se och göra här. Jag blir tokig. Men Winchester måste vi ju spana in. Tack för tipset, puss!

Magnus$Helena sa...

Ska ni åka till Redwoodskogarna, med röd picnicduk? Som jag har förstått det längtar ni till oförfalskad natur, typ. Hit the road man!
Give me 5 shots of whiskey!

Magnus$Helena sa...

I Venezuela har de ändrat sin egen tidzon en halvtimma. Visste ni det? Nu kanske ni inte åker så långt, men ändå, kan vara bra att veta på färden. Och kör försiktigt nu. Hälsningar fam Engström, guest artist: Jocke, som för övrigt har lagt på två kilo i brännande heta muskler!

helena sa...

Hej hej, vad kul att ni är så glada och gulliga (tycker jag, Helena). Det ska bli kul att se om ni tjocknar till som väntat. Och jag ser redan fram emot mer att läsa här. Anders, du är ju en sann writer! All respekt!
Vi dricker te vid brasan (och Rom säger Jocke o Mange (men inte jag)) och ni har väl just vaknat. Konstigt.
Kramar från Helena

Bengt-Åke sa...

Styv frisyr... du ser ut som en amerkansk paj. Vad är det förresten för fel på Hanes polycotton: en klassiker till denna snedlugg och du är hemma. Man ska fö tuta i korsningar när man drar åt höger, helsvängt alltså! Här i Svedala har det regnat småspik hela dagen och det var riktigt skönt att knega ihop det sista till alliansen för att sponsra alla kulturknuttar i vilda västern. Surfs Up Dudes!
Lite småpackad en äntligen fredag så ni får ursäkta franskan...

Olzon&Schultz sa...

Who the fuck is Bengt-Ake?

/Lars-Tommy