torsdag 27 september 2007

Bara nio månader kvar

Det är varmt här i paradiset. Shorts, linne och flipflops – samt rullbräda om man är freshman – är dresscoden du jour. Över huvud taget har det här med vad man har på sig blivit en verklig non-issue; från att ha varit klädkåtast i Sickla, ständigt besatt av ängslan hur ditten eller datten ska kombineras och matchas, är det nu samma byxa och tröja som åker på flera dagar i sträck. I början värkte saknaden efter diverse handväskor, skor och klänningar – för att inte tala om jackan i lammskinn. Febriga dagdrömmar om i vilket förråd jag pulat in vad, vem som kan tänkas ha nyckeln dit och vem som skulle kunna var villig att försöka hitta skiten och vad det skulle kosta frakta hit den... allt sånt har bleknat nu. Det är inte mycket man behöver. Till och med jag börjar inse det. Ibland förvarnas vi om att det ena eller andra eventet är "slightly dressy", men amerikanernas uppfattning om vad det innebär skulle vara ett fall för vilken trend-akut som helst. Fast det kanske beror på att Stanford är ett coolt plejs, till skillnad från den ängsliga lilla ankdamm i fjärran nord där jag annars rör mig.

Miss Fitt anpassar sig.

Jag, Paul, John och Rick hälsade på
Woods institute i dag. Vi hade alla nämnt i vår stipendieansökan att vi var intresserade av miljö och frågor kring den globala uppvärminngen (fast när chefen för institutet frågade lite mer specifikt vad det var vi ville veta mer om, kom jag inte ens ihåg vad jag skrivit i ansökan; det var väl nåt opportunistiskt som lät bra – a.k.a hit med stålarna, liksom). Vi fick förstås massor av tips på mindblowing snubbar och snubbor här på campus som vi kan få direkt-access till. Men den stora behållningen var att jag fick lära känna de andra tre fellowsarna lite bättre; de har hittills varit... inte mina hatobjekt, men... Ja, jag är fördomsfull och frossar gärna i nyanslösa omdömen om folk och de här tre har för mig verkligen personiferat stereotypamerikanen: stirrig blick, vansinnigt leende alternativt gapflabbande av outgrundliga anledningar och allt är så great och fantastic så man vill fekalkräkas i baseballkepsen på dem.
Men de börjar väl coola ner sig nu, och jag börjar anpassa mig. Naturligtvis är de också hur varmhjärtade och trevliga som helst - på riktigt. Jag tror vändningen kom när Paul, som skriver för
Testa dina fördomar: Vem är coole Gabor, fänrik Matthew och hysteriske Paul?

National Geographic, i dag för första gången varken svarade great eller fantastic när jag frågade hur det var. I stället sa han att han var förvirrad och att hans lärare var "jerks" och "dickheads". That´s my boy!

Vad förvirringen anbelangar, samt the "fatigue factor"
– så bör bägge ha bedarrat lagom till Halloween. Så dags brukar alla fellows, spouses and partners ha fått kläm på, och accepterat, vad de håller på med. Och vi kommer inte att känna oss lika trötta längre. Det sa Jim igår. Och han lär väl veta; det här är hans 25:e år som Knight-chief.

Och nu! Breaking news från Anders "the Acer" Olzon:

Lyckligt utanför alla kotterier har jag i dag tillsammans med "Charterresans" second outlaw, Gabor Vajda från Budapest, (jag räknar naturligtvis mig själv till den första) köpt en oförskämt billig PC från Acer på varuhuset Best buy i utkanten av Palo Alto. Enligt Gabor, som förutom att kedjeröka och köra bil som en äkta balkanbo också är expert på datorer, skall det vara en prisvärd modell jag köpt. Vi får väl se. Än så länge känns den väldigt billig och plastig och alldeles för stor, men jag kanske vänjer mig så småningom (jag har haft den i fyra timmar). Det var hur som helst skönt att tillbringa några timmar med en fullständigt prestigelös och chosefri människa, och det visade sig att Gabor helt och fullt delar min otäcka drift att hitta fel hos allt och alla (utom hos mig själv).

Så där gick vi utmed motorvägen (Gabor väntar precis som jag och Susen med att köpa bil) och var rörande överens om hur allting "sucked" och om hur stupid and crazy den och den var. Undantaget oss själva så klart, och Susen förstås, och den och den och den och den – och till slut kom vi fram till att nästan alla i Knightfellow-gruppen faktiskt var rätt
Laptop-ägare.
trevliga (undantaget den lilla befälseleven Matthew förstås, som har Cornelisskägg och rakad skalle och är så tvångsmässigt trevlig och käck, att t o m en sådan person som Pekka Heino eller Sven Lindahl skulle verka arrogant och dryg vid Matthew's side). Men Campusmiljön, och färskingarna (förstaårsstudenterna) och detta att inte ha bil, och att det är så dyrt med försäkringar, och maten, och Palo Alto, i stort, och så vidare, och så vidare, suger fett! Vi hade en lång och givande promenad där vi jämförde varandras drogerfarenheter och skrivarmödor (Gabor är publicerad författare! Fast under pseudonym!!!). Och han rökte och jag snusade Onico. När vi sedan kom hem till Gabors garage drack vi några Budweiser och vi fortsatte att negga och "hänga" och bete oss som de omogna 40-åringar vi båda är. Nice!

Sedan cyklade jag hem
till min flickvän som satt och pluggade kinesiska. Vi försökte omedelbart och med gemensamma krafter att koppla upp min nya laptop till nätet och misslyckades så klart. Men förutom den lilla missräkningen fungerar datorn hyggligt (förutom att tangentbordet naturligtvis saknar å,ä,ö). Och den kostade ju bara $700 – a Bargain! I synnerhet som jag betalade från mitt svenska konto och dollarn går ner. Jag menar, hallå!
Eller är jag lurad?

16 kommentarer:

Jesper sa...

Ja, där hör du, lyckokakan hade rätt, om man bara ler och sträcker ut vänskapens hand så kan man ha turen att träffa på en annan negg-ironiker *ler diaboliskt* Här på mitt nya kontor i Gamla stan är det FF, ty alla de vuxna har åkt till den Svarta Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg och lämnat mig och den italienske praktikanten Federico kvar. Så vi har ett trerumskontor i Gamla stan med kylen full av vin från senaste förlagsfesten för oss själva och har redan börjat tala om vad vi skulle kunna göra i helgen om somliga av oss inte vore familjefäder *suckar frustrerat*

Stålis&LoisLane sa...

Älskade Susen!
Vi saknar dig baby o jag gråter när jag läser(lyckotårar???!)
Fick adressen av Mejerskan,Ok?
Längtar till höskörden, får vi äntligen träffas då?
Saknar,saknar,saknar men unnar dig,er. Stora kramen från Vika

emma sa...

Jag håller med Jesper och man ska aldrig ta två kakor!
Jag har avnjutit er blog först nu och har därmed förstått att ni faktiskt fortfarande existerar. Skönt! Och väldigt roligt... Himla fina Stilla havshälsningar!

emma sa...

Vänster till höger: coole Gabor, hysteriske Paul och fänrik Matthew !!!

Olzon&Schultz sa...

Sorry Emma, wrong answer.*ler skevt* Men mycket kul att ocksa du hittat till bloggen.

Jesper sa...

Jag har förresten laddat ner Evert Taubes samlade inspelningar och noterat följande strofer (ur "Frithiof i Arkadien"):

"Jag är från San Francisco, sa den sköna
och därför klättrar jag så bra i berg.
Jag dansar gärna naken i det gröna
Jag älskar så naturens form och färg.
Ja, i Amerika har vi friska vanor
här i Europa är man mer mondän... "

Jag vet inte, men jag har inte hört några berg nämnas i era rapporter? Har den gode Evert bara ljugit och hittat på? Och hur är det med nakendans i det gröna därborta i Kalifornien, har han ljugit ihop det också? Krossa inte mina illusioner! *ler vädjande*

Jon sa...

Det finns ju en cool national park som heter Yosemity i California med Half Dome som ett slags monument i granit, rekommenderas varmt av alla klätterpals o japs världen över. Såg fö "American Splendoor med Giamatti (i huvudrollen)och tänkte på Olzon nästan lika mycket som när jag ser på "5 easy pieces"
- en deppig Olzon tittar sig i spegeln på morgonen och konstaterar nöjt "Another reliable disapointment!"
Olzon rules, inte sant?
Vem ringer man till nu en söndagmorgon klockan tolv och ondgör sig över alltings jävlighet och alla andras fel och brister, jag bara frågar?
Miss ya bro (Olzon alltså)!

Jon sa...

Å andra sidan är det ju jag som har den gröna Alphajackan nuförtiden men jag tror tyvärr att den kommer att bli hängande (om jag inte vill gå in i "Pekar" gestaltningen själv) att se filmen var fö lite som att läsa den här bloggen (tips om ni vill göra ngt av den sedan - vidareutveckla delamedsig -grejen, alltså...)
Olzon goes westlife, Olzon blows ozon, Our Olzon year typ, eller?

love sa...

left to right: Matthew, Gabor & Paul?

love sa...

...But where is Ringo?

Jocke sa...

Kommentar till Jesper: det där med den fulla vinkylen borde vi kunna lösa. Jag kan nog komma över på fredag, Love kanske kan slå sig lös också, då blir vi ju två... sen vore det ju kul om Bengt-Åke hängde på. Fast han kanske inte bor i Stockholm. Remi? Jon får ta tåget från spenaten och vällingen. Vinparty på fredag alltså, på Jespers kontor. Kul! Kanske lite jysta singelbrudar också. Alla är välkomna!
Annars är det rätt deppigt *suckar*, men Dwight Yoakam ger tröst: amerikas svar på Evert Taube! Och visst fan sjunger han om berg och dalar.
Grattis till datorn brorschan! förstod inte leken: det var väl cornelisskägget som var den onde? Det hade ju anders sagt! Och han med solbrillorna såg ju klart österupeisk ut, lätt som en plätt. Spar några kalla budweiser tills jag kommer *ler*

Olzon&Schultz sa...

Jesper, du får läsa bloggen lite mer noga. *ler uppfodrande*

Och Love - du skämtar!?

Och Jon - Puss!

Och Jocke - Right, again!

love sa...

Ja, jag skämtar och jag skämtar, men jag kommer ingenvart. Jag har ingen humor liksom. Jättesnurrigt. Min japanske akupunktör säger att jag är "micke trott å måtte vila, Låå-väh!"

Jesper sa...

jocke: för sent, tyvärr, de vuxna har redan kommit tillbaka.

anders o: Jag läser bloggen ganska noga, men något nudistparty i det gröna har jag inte sett omnämnt. Har annars ganska lätt att tänka mig just dig i huvudrollen med krans av fikonlöv kring magen.

Stålis&LoisLane sa...

hej...gör ett prov...har ju stavat fel på stålis o kommer inte dit där man kan ändra det!!!!!
HJÄLP!!!!

Stålis&LoisLane sa...

Hurra jag kunde själv...
Förlåt om jag stör er med så simpla saker...
Kramar...
Obs!Den barbacke, topplesse, modellen hälsar till dig Susen...